Tekniset kysymykset

Olemme koonneet Siroa koskevia ohjeita ja vinkkejä aihepiireittäin.

Net iD, toimikortti, kirjautuminen

Sisältö

Kanta-arkisto (Medikanta) ja sähköinen resepti (Mediresepti)

Huom! Siroa ei valitettavasti toistaiseksi saa käyttöön uudelle IOS-laitteelle, sillä uusille iOS-laitteille ei voi asentaa oikeita kortinlukijasovelluksia. Nykyiset asiakkaat voivat edelleen käyttää Siroa vanhalla laitteellaan.

Net iD, toimikortti, kirjautuminen

Olen vaihtanut tietokonetta ja minun pitää asentaa Net iD -kortinlukijaohjelmisto uudelleen. Mistä saan asennustiedoston?

Ota yhteyttä osoitteeseen tuki@mediconsult.fi. Lähetämme sinulle asennusohjeen ja linkin asennustiedostoon.

Saan Net iD:ssa virheilmoituksen: No connection has been configurated for the service that you are trying to use. Please contact your helpdesk. Miten toimin?

Net iD -palvelut tulee päivittää. Poista kortti kortinlukijasta ja avaa tämän jälkeen Net iD -ohjelma. Valitse vasemmalta alhaalta Asetukset. Valitse Palvelut. Valitse Päivitä. Jos kortinlukijaohjelmassa ei ole Asetukset-valikkoa, ohjelma tulee päivittää uudempaan versioon. Ota tällöin yhteyttä tuki@mediconsult.fi. Lähetämme sinulle asennusohjeen ja linkin asennustiedostoon.

Selaimen ikkunaan tulee ilmoitus: Sisäänkirjautuminen käynnissä – odotetaan PIN-koodia, mutta Net iD ei avaudu pin-koodin syöttämistä varten. Miten toimin?

Net iD -ohjelmisto on erillinen taustaohjelma, joka käynnistyy Siron tarvitessa käyttäjän tunnistautumista tai allekirjoitusta. Selaimessa on ominaisuutena, että se varmistaa halutaanko ko. erillisohjelma käynnistää: Avataanko Net iD? Tämä tulee hyväksyä, muuten Net iD avaudu eikä käyttäjä voi tunnistautua. Voit valita vaihtoehdon Avaa tällaiset linkit aina sovelluksessa, jolloin selain ei kysy hyväksyntää uudelleen.

Mitä teen, jos saan virheilmoituksen E9 ja Net iD ei hyväksy pin-koodia?

Virheilmoitus E9 tarkoittaa, että pin-koodi on lukkiutunut. Saat avattua pin-koodin sinulle toimitetutulla 8-numeroisella aktivointitunnusluvulla/PUK-koodilla.

  1. Avaa Net iD ja valitse vasemmalta alhaalta Asetukset
  2. Valitse Unlock PIN-Todennus. Tämä on PIN1-koodi eli perustunnusluku. Allekirjoitus-PIN-koodin saat avattua valitsemalla Unlock PIN-Allekirjoitus.
  3. Kirjoita kenttään aktivointitunnusluku (8 numeroa)
  4. Kirjoita keksimäsi PIN-koodi (4-8 numeroa)
  5. Kirjoita PIN-koodi uudelleen
  6. Saat vahvistuksen, että PIN-koodi on avattu. Paina OK.

Siron päivityksen jälkeen ohjelma ei aukea, vaan antaa Error-viestin.

Selaimen välimuisti on tyhjennettävä.

  1. Avaa Chrome-selain.
  2. Valitse osoiterivin perässä oleva kolmen pisteen painike ja sen alta Historia-valikko.  Avautuvassa valikossa Valitse historia (tai näppäimistöllä ctrl + H -painikkeet).
  3. Valitse vasemmassa laidassa Poista selaustiedot. Valitse Perusvaihtoehdoissa Selaushistoria, Evästeet ja muut sivuston tiedot ja Välimuistissa olevat kuvat ja tiedostot.
  4. Valitse Aikaväli-ruudussa Kaikki
  5. Paina Poista tiedot-nappia
  6. Sulje ja avaa Chrome uudelleen
  7. Jos Siroon kirjautuessa kysyy: Avataanko Net iD? Valitse kyllä.

Kirjautuessa saan ilmoituksen: Ammattioikeustarkistus. Valitettavasti emme voineet varmentaa toimikorttinne tietojen perusteella ammattioikeuksianne.

Ota yhteyttä tuki@mediconsult.fi. Tarkistamme Kelan järjestelmässä olevat ammattioikeutenne.

Sisältö

Siron kaikki toiminnallisuudet eivät näy selaimen ikkunassa ja/tai uuden palvelutapahtuman luominen avaa valkoisen ikkunan.

Tarkista, että käytät Chrome-selainta ja sen uusinta versiota. Siro on testattu toimivaksi ainoastaan Chrome-selaimella. Voit asentaa Chromen osoitteesta: https://www.google.com/chrome/

En löydä aiemmin lisäämääni asiakasta henkilöhaun kautta, en nimellä enkä henkilötunnuksella. Asiakkaan lisääminen ei onnistu, sillä tulee ilmoitus ”henkilötunnus on jo käytössä”.

Siron henkilöhaku hakee oletuksena vain aktiivisista henkilöistä. Mikäli asiakas on merkitty menehtyneeksi, tulee henkilöhaun oikeassa yläkulmassa vaihtaa hakuehdoksi joko Passiiviset tai Kaikki ja tehdä tämän jälkeen haku uudelleen.

Mikäli asiakas on merkitty vahingossa menehtyneeksi, voi tietoa muokata henkilön perustiedoissa. Avaa henkilön perustiedot muokkaustilaan oikeassa kulmassa olevasta kynä-kuvakkeesta. Avaa kalenteri Menehtynyt-otsikon rivillä olevasta nuolesta. Paina oikean alakulman Tyhjennä-nappia. Paina Tallenna. Asiakas on jälleen aktiviinen.

Saako Sirosta tulostettua kirjaamansa kertomustekstit?

Toistaiseksi Sirossa ei ole kertomustekstien tulostustoiminnallisuutta. Teksti on kuitenkin mahdollista tulostaa selaimen Tulosta-toiminnalla.

  1. Avaa haluamasi teksti Kirjaukset-välilehdellä lukutilaan.
  2. Maalaa hiiren vasen näppäin pohjassa haluamasi teksti. Muista maalta myös päivämäärä ja vastaanottajatiedot.
  3. Paina tekstin päällä hiiren oikeaa näppäintä ja valitse Tulosta… Maalaamasi teksti näkyy ruudulla ja voit tulostaa sen painamalla Tulosta-näppäintä.

En löydä oman erikoisalani/ammattiryhmäni kertomuslehteä Sirosta.

Käytämme Sirossa Kanta-arkiston mukaisia kertomuslehtiä ja olemme lisänneet ohjelmaan yleisimmät kertomuslehdet. Voit pyytää oman erikoisalasi/ammattiryhmäsi kertomuslehden lisäystä tuki@mediconsult.fi.

Kanta-arkisto (Medikanta) ja sähköinen resepti (Mediresepti)

Mitä teen, kun avatessani Medikanta-näkymän Sirossa, saan virheilmoituksen: 5Y00023/Pyydettyyn palveluun ei ole oikeuksia ja en näe Kanta-arkistoon tallennettuja tietoja.

Kyseinen virheilmoitus tulee Kelalta ja viittaa siihen, että sähköiseen arkistointiin liittyminen ei ole kunnossa. Voit olla yhteydessä Kelaan kanta@kanta.fi.

Kun avaan Siron Mediresepti-näkymän, saan virheilmoituksen: Pyydettyyn palveluun ei oikeuksia ja näkymä ei avaudu. Mitä teen?

Virheilmoitus tulee Kelalta ja viittaa siihen, että sähköiseen reseptiin liittyminen ei ole kunnossa. Voit olla yhteydessä Kelaan kanta@kanta.fi.

Saako Siron kautta avattuja Kanta-arkiston tietoja tulostettua? Yritin tulostaa tekstejä Kanta-arkistosta, mutta tulosteelle ei tule potilaan nimeä ja henkilötunnusta.

Kanta-arkisto on tarkoitettu vain tiedon säilyttämistä ja näyttämistä varten, tämän vuoksi tietojen tulostaminen ei ole mahdollista/ tietoihin ei tulostu potilaan nimeä ja henkilötunnusta.

Olen lääkäri, mutta minulla ei näy Kirjoita uusi resepti-nappia enkä pysty uusimaan reseptejä. Miksi?

Ota yhteyttä tuki@mediconsult.fi. Tarkistamme järjestelmässä olevat ammattioikeutenne.

En pysty kirjaamaan reseptille lääkärin palkkiota, koska lääkärinpalkkio-kenttä ei ole näkyvissä.

Kun käyttäjä reseptiä kirjoittaessa on jo valinnut valmisteen tai tallentanut tekemänsä reseptin työvarastoon, ja siirtyy Sirossa muuhun näkymään, häviää lääkärinpalkkio-kenttä näkyvistä. Suositeltavaa on kirjoittaa resepti/reseptit valmiiksi ja lähettää Kelalle ennen kuin siirtyy pois resepti-näkymästä. Lääkäripalkkiokentän saa myös takaisin näkyviin, kun tyhjentää työvaraston ja palauttaa reseptit Kelalta.

En saa tulostettua reseptin potilasohjetta, koska potilasohje ei tule näkyviin.

Varmista, että selaimessa on ponnahdusikkunat sallittu.

  1. Valitse osoiterivin perässä oleva kolmen pisteen painike ja sieltä Asetukset
  2. Valitse alareunasta Lisäasetukset
  3. Valitse Tietosuoja ja turvallisuus-osiosta Sivuston asetukset
  4. Valitse Ponn. ikkunat ja uudelleenohj.
  5. Valitse yläreunan liukukytkimellä Sallittu

Varmista, että Adobe Reader on asennettu. Voit ladata Adobe Acrobat Readerin www.adobe.fi.

En saa kirjoitettua pakkauskokoja lääkevalmisteelle tai en löydä haluamaani lääkevalmistetta. Miten toimin?

Haettaessa valmistetta kauppanimi\geneerinen -kentällä, tuodaan näkyviin myös hakusanaa vastaavat vaikuttavat aineet. Vaikuttavalla aineella määrättäessä käyttäjän tulee määritellä lääkemuoto, vahvuus, pakkaustyyppi ja valmisteen kokonaismäärä tai kesto.  Kauppanimellä määrättäessä voidaan valita myös pakkauskoko.

Jos haluttua lääkevalmistetta ei löydy listalta, valmiste voi olla poistettu tai poistumassa. Laita ruksin kohtaan Näytä poistetut ja poistumassa olevat ja suorita haku uudelleen.  Poistettujen ja poistumassa olevien lääkkeiden perässä listalla näkyy teksti (POISTETTU) tai (POISTUMASSA).

Kelan ylläpitämästä lääketietokannasta voi tarkistaa ajantasaiset tiedot lääkkeistä ja lääkeaineista lääkkeen määräämistä ja toimittamista varten. Perustietojen lisäksi tietokannassa on tiedot mm. lääkkeen hinnasta, korvattavuudesta ja keskenään vaihtokelpoisista lääkevalmisteista. Lääketietokanta löytyy osoitteesta: https://asiointi.kela.fi/laakekys_app/LaakekysApplication?kieli=fi.

En löydä kirjoitettua lääkemääräystä listalta.

Mikäli et löydä kirjoittamaasi (tai muiden kirjoittamaa) lääkemääräystä potilaan tiedoista, syitä voi olla useita.

  1. Lääkemääräyslistalla näytetään oletusarvoisesti potilaan voimassaolevat lääkitykset (24 kk, huumausaine- ja PKV-lääkkeet 12 kk). Valitsemalla Kaikki, saat näkyviin myös tätä vanhemmat lääkemääräykset.
  2. Mikäli potilas on Omakannan kautta kieltänyt reseptitietojen luovutuksen Reseptikeskuksesta, kielletty resepti näkyy vain lääkkeen alkuperäiselle määrääjälle.
  3. Mikäli potilas on kieltänyt reseptitietojen luovuttamisen, Huumausaine- tai PKV-lääkemääräykset näkyvät vasta silloin, kun olet kirjoittamassa PKV- tai huumausainelääkemääräystä.

Mikäli et löytänyt vastausta yllä olevista ratkaisuista, voit olla yhteydessä tukeen osoitteessa tuki@mediconsult.fi.

Tuki on maksutonta Siron häiriötilanteissa: Tukea tarjotaan tuotteeseen ja Mediconsultin ylläpitämään ympäristöön liittyvässä häiriötilanteessa.

Lisäksi voit ostaa meiltä tukipalvelua liittyen esimerkiksi Windows-päivityksiin, kortinlukijaohjelmiston päivitykseen, selainasioihin, Kanta-hakemuksiin, tulostimen asennukseen, ohjelmistojen asennukseen jne. Siron ulkopuolisesta tukipalvelusta veloitetaan voimassa olevan hinnaston mukaan.